Jak se případ dostane do médií a stane se mediální kauzou? Záleží na okolnostech, ale největší roli hraje těchto několik základních aspektů:
1) Funkce nebo povolání obviněného či poškozeného
2) Společenská škodlivost trestného činu
3) Věhlas zaangažovaného právníka, popřípadě jeho kontakty s médii
To znamená, že případ zelinářky, jíž třináctiletý poberta odcizí svazek mrkví, aby měl nosy pro svou armádu sněhuláků, se do médií dostane těžko, maximálně tak v textu písně Iva Jahelky. Ani podnikatelka, ani výrostek nezastávají žádný úřad, škodlivost je minimální a v případě právního sporu jejich advokáti asi nebudou patřit mezi právnická esa.
Jak se kauza dostane do médií? Když kousnete pitbula
Známá poučka amerických žurnalistů říká, že není zpráva, pokud pes pokouše člověka, ale za zprávu naopak lze považovat to, pokud člověk pokouše psa. Jinými slovy je pro média zajímavá pouze událost, která se nějak vymyká běžnému životu nebo se týká lidí, s nimiž běžně nepřijdeme do styku.
Kdyby tedy mladý zloděj mrkví zelinářce utekl, zamířil k ministerstvu zemědělství a mrštil zeleninou po ministrovi se slovy „pryč s mrkví ze Španělska, na českých záhonech jí je dost,“ všechny noviny by takovou událost ihned zpracovaly a udělaly z ní senzaci. Navíc by jim hrálo do karet, že aktérem případu je i kluk od vedle, se kterým se čtenář má možnost ztotožnit. První bod našeho výčtu totiž v poslední době neplatí absolutně, stále častěji se do zpravodajství prosazují i banálnější případy obyčejných lidí. Největší mediální kauzy se z nich sice nastávají, ale právní kauzy zpracované médii ano.